Lśniące włosy, promienna skóra i mocne paznokcie jesienią oraz zimą? To możliwe! Sprawdź, jak o nie zadbać, nie tylko od zewnątrz

Niskie temperatury, wiatr i wilgoć to nieodłączne elementy sezonu jesienno-zimowego, które nie tylko negatywnie wpływają zarówno na naszą skórę, jak i kondycję włosów. To czas, kiedy wysuszone po lecie kosmyki narażone są na kolejne niekorzystne warunki atmosferyczne i wymagają odpowiedniej pielęgnacji zarówno od zewnątrz, jak i od wewnątrz. Oto podstawowe kroki, dzięki którym utrzymasz włosy skórę i paznokcie w świetnej kondycji nawet jesienią i zimą.

Regularne nawilżanie to podstawa 

W sezonie jesienno-zimowym włosy wymagają tłustej pielęgnacji, czyli stosowania większej ilości emolientów (naturalnych olejów i silikonów) w stosunku do protein i humektantów. Emolienty mają za zadanie zatrzymywać we włosach wilgoć, dodają blasku oraz chronią włosy przed uszkodzeniami mechanicznymi. Jesienią oraz zimą warto regularnie fundować włosom odżywczą maskę emolientową, która zadziała na nie niczym regeneracyjny opatrunek. Do emolientów zaliczamy: oleje roślinne, kwasy tłuszczowe (np. stearic acid), alkohole tłuszczowe (np. cetearyl alcohol) czy masła roślinne (np. masło kakaowe). To właśnie tych substancji należy szukać w składach kosmetyków na ten sezon.

Ograniczyć należy natomiast stosowanie kosmetyków z wysoką zawartością protein. Przeproteinowanie prowadzi bowiem do tego, że włosy robią się sztywne jak druty i nadmiernie puszą. Przykłady protein zawartych w kosmetykach do włosów: collagen, corn protein, elastine, milk protein, oat protein, silk, sericin. Nakładając maskę na włosy, nie zapomnij również o skórze twarzy, która jesienią i zimą również wymaga intensywniejszej pielęgnacji i nawilżania. Pomogą w tym np. maski w płachcie lub odżywcze maseczki domowej roboty, np. na bazie jogurtu greckiego i miodu.

Zadbaj o pielęgnację włosów, skóry i paznokci od wewnątrz

Dbanie o włosy, skórę i paznokcie zaczyna się od środka, a wzmacnianie ich od wewnątrz jest równie istotne - jak nie istotniejsze - co pielęgnacja od zewnątrz. W okresie jesienno-zimowym jesteśmy szczególnie podatni na niedobory, dlatego należy zwróć szczególną uwagę na zdrową i różnorodną dietę bogatą w warzywa, owoce, jajka, drób czy ryby. Produkty te dostarczają niezbędnych składników odżywczych, w tym np. magnez, wapń, żelazo, cynk, potas, fosfor, sód, miedź, mangan, selen czy krzem. Jeśli zatem wszystkie te składniki występują w diecie w odpowiednich ilościach,  można być pewnym pięknej cery, gęstych włosów oraz twardych paznokci. W tak wymagających miesiącach jak jesień i zima, warto również wspomóc dietę dobrym suplementem diety, który pomoże dostarczyć organizmowi wszystkich potrzebnych witamin i minerałów.

Chroń włosy przed wiatrem i niskimi temperaturami

Nie da się ukryć, że wiele kobiet nie nosi czapek jesienią i zimą, zupełnie nie zdając sobie sprawy z tego, jak duży wpływ ma to na kondycję włosów. Nakrycie głowy nie tylko zapewnia komfort termiczny, lecz także chroni kosmyki i skórę głowy przed wysuszającym działaniem takich czynników odżywczych, jak mróz, wiatr czy śnieg. Jednak nie chodzi o byle jaką czapkę, bo ta źle dobrana może przynieść więcej szkody niż pożytku. Najlepszym rozwiązaniem są te wykonane z wełny, kaszmiru lub bawełny, idealnie pasujące do obwodu głowy. Ciasne czapki, które mocno uciskają głowę i do tego wykonane są ze sztucznych materiałów, nie pozwalają oddychać skórze głowy, co sprzyja łojotokowi, powstawaniu łupieżu i elektryzowaniu się włosów.

Utrzymanie włosów w idealnej kondycji jesienią i zimą wcale nie należy do najłatwiejszych. Wymaga dużo cierpliwości, systematyczności i konsekwencji. Jednak stosując powyższe wskazówki, zwiększasz szanse na to, że włosy nie tylko przetrwają te trudne miesiące bez uszczerbku na ich kondycji, lecz także wiosną będą prezentować się dużo lepiej niż zwykle.